18 Julai 2010

PERTANDINGAN BLOGGING 2010 - ENTRI KELIMA

ALAT MUZIK
MENGIRINGI PENCAK SILAT



Dalam seni pencak silat, beberapa alat musik juga diperlukan untuk mengiringi pementasan kesenian tersebut. Gambar-gambar di dalam entri blog saya ini merupakan alat-alat muzik yang digunakan dalam pementasan pencak silat.


Antara alat-alat muzik yang digunakan adalah gendang, kulanter, terompet dan gong. Gendang yang digunakan ini adalah gendang pencak. Gendang pencak dimainkan oleh 4 orang penabuh. Mereka mempunyai tugasan masing-masing dalam pelaksanaannya sehingga gendang pencak silat mempunyai nilai seni kedaerahan yang khas dan selain itu mempunyai nilai keindahan, etika, dan estetika.


Adanya keserasian dari irama gendang, terompet, dan gong yang mengeluarkan bunyi tersendiri membuat orang yang mendengarnya menjadi kagum apalagi apabila irama ini sambil dihayati, dinikmati, dan dirasakan akan memiliki nilai seni yang sangat tinggi. Ada beberapa kelebihan dari penabuh kendang pencak silat yang sudah berpengalaman selain mampu mengiringi ibing pencak silat yang sudah dirancang sebelumnya, ia mampu mengiringi gerakan-gerakan lain yang tidak dirancang sebelumnya atau gerakan yang lain dan diluar pencak silat yang ingin mencoba diiringi oleh tabuhan kendang pencak silat, biasanya penabuh mempergunakan irama padungdung karena irama ini dianggapnya lebih mudah bila dibandingkan dengan irama paleredan atau tepak dua.


Apabila pesilat yang sedang tampil di atas pentas tiba-tiba tersilap langkah maka iramanya tidak akan sesuai dengan gerakan yang ditampilkan dan penonton yang melihat akan menilai bahawa penampilan pesilat tadi belum faham dengan irama gendang pencak yang mengiringinya. Oleh kerana itu, seorang pesilat seni sebelum tampil di atas pentas perlu banyak berlatih terlebih dahulu dengan tekun dan serius serta harus peka terhadap pergerakannya.




Tiada ulasan:

Catat Ulasan